Biot Oy – ilman myyntiä ei tule menestystä

Biot Oy:n tehtävä on parantaa yritysten kyberturvallisuutta. Yritys tarjoaa kokonaisvaltaisia IT-palveluja lähes 100 vuoden työkokemuksella palveluiden tuottamisesta ja IT-ratkaisujen toimittamisesta. Datagorilla buukkasi yritykselle myyntitapaamisia useamman kuukauden ajan.

“Olen aina itse uskonut siihen, että yritys menestyy, jos myyntitapaamisia on tarpeeksi”, kertoo Biot Oy:n toimitusjohtaja Timo Sarpalinna.

Sarpalinna on jo vuosien ajan käyttänyt eri yritysten buukkauspalveluja osana myyntityötä. Kuukausitasolla uusien asiakkaiden hankintaan ja tapaamisten sopimiseen voi mennä myyjältä jopa viikon verran työaikaa, joten on fiksua ulkoistaa buukkaus muualle.

“Tapaamisten sopiminen voi olla loppupeleissä todellinen aikasieppo, joten on kustannustehokkaampaa ulkoistaa se ja keskittyä itse varsinaiseen myyntiin”, Sarpalinna toteaa.

Toinen tärkeä asia, johon yritysten myyntijohtajat eivät aina ymmärrä kiinnittää huomiota on se, miten iso negatiivinen vaikutus epäonnistumisilla on myyjien henkiseen hyvinvointiin buukkaustyössä.

“Aikanaan olin sitä mieltä, että kaikki tapaamiset täytyy buukata itse, kunnes tajusin miten paljon se syö myyjien itsevarmuutta. Otin buukkauspalvelun käyttöön ja se helpotti myyjien työtä välittömästi – myyntitapaamisten määrä kolminkertaistui ja myyntitavoitteet paukkuivat roimasti yli”, Sarpalinna jatkaa.

Sarpalinnan oman kokemuksen mukaan, jos buukkaajilla on käytössä hyvät soittolistat ja varsinaiset myyjät hoitavat hommansa, kahdessa vuodessa buukkauspalveluun käytetty pääoma tulee takaisin ainakin viisinkertaisena, parhaimmillaan jopa kymmenkertaisena. Hän ihmetteleekin yrityksiä, jotka eivät panosta myyntiin.

“Myynti on matikkaa. Huonolla myyntityöllä saat 10 % kauppaa, mutta laadukkaalla ainakin 30 %. Myyjän arjen pitäisi koostua tapaamisista ja kaupanteosta. Jos näin ei ole, ei myyntiä tai menestystä tule”, Sarpalinna jatkaa.

Soittotyö on tapaamisten sopimisen lisäksi myös hyvää markkinointia, sillä sen avulla saa levitettyä tietoa yrityksen olemassaolosta ja palveluista. Yrityksessä huomattiin, että tehokkaan buukkauskierroksen aikana kotisivujen kävijämäärät kasvavat voimakkaasti. Puhelin on myös paras työkalu, kun järjestetään ihmisten välisiä kohtaamisia – saat päättävän henkilön luurin päähän ja pystyt reagoimaan nopeasti ja esittämään täsmäkysymyksiä. Vaikka kassaan ei kilahtaisi rahaa ensimmäisen tapaamisen jälkeen, voi kauppa toteutua myöhemmin.

Skaalautuvuus ja molemminpuolinen kommunikointi saa kiitosta

“Datagorillalla osataan palvella asiakasta erinomaisesti. Tiimi todella kiinnitti huomiota kaikkeen palautteeseen ja teki nopeasti tarvittavia toimenpiteitä. Esimerkiksi spiikkiä hiottiin toimivammaksi ja tiimiä sparrattiin tarvittaessa. Voi olla, että joku päivä ostamme heiltä buukkauspalvelun uudestaan”, Sarpalinna kertoo.

Sarpalinna suosittelisi Datagorillan palveluja kaikille yrityksille, jotka haluavat menestyä, sillä menestys vaatii laadukasta ja sitkeää myyntityötä.

“Fakta on se, että ilman myyntikohtammisia ei synny mahdollisuuksia.
Ilman mahdollisuuksia ei synny myyntiä.
Ja ilman myyntiä ei tule menestystä.”