Julkiset rakennushankkeet – päätöksenteon vaiheet ja tiedon merkitys rakennusliikkeille 

Opas varhaiseen myyntityöhön julkisissa rakennushankkeissa: Näin voit hyödyntää kunnallisen päätöksenteon vaiheet tehokkaasti ja saavuttaa menestystä kilpailuissa.

Kunnallinen päätöksenteko julkisissa rakennushankkeissa on monivaiheinen prosessi, joka tarjoaa lukuisia mahdollisuuksia rakennusliikkeille aina suunnittelusta toteutukseen. Ymmärtämällä tämän prosessin eri vaiheet, rakennusliikkeet voivat ennakoida tulevia kehityshankkeita, tunnistaa potentiaalisia liiketoimintamahdollisuuksia ja valmistautua osallistumaan tarjouskilpailuihin. Tämä blogi tarjoaa kattavan tietopaketin kunnallisen päätöksenteon keskeisistä vaiheista ja esittelee strategioita, joiden avulla rakennusliikkeet voivat hyödyntää saatavilla olevaa tietoa optimaalisesti. Hyödyntämällä Datagorillan Pöytäkirjavahti-palvelua, rakennusliikkeet saavat reaaliaikaista tietoa julkisen sektorin päätöksistä, mikä mahdollistaa nopean reagoinnin markkinoiden tarjoamiin mahdollisuuksiin ja vahvistaa rakennusliikkeen asemaa kilpailussa. 

1. Julkisten rakennushankkeiden tarve ja aloite kunnallisessa päätöksenteossa 

Kaikki alkaa tarpeen tunnistamisesta. Kunnat tekevät päätöksiä uusista hankkeista, kuten uusista asuinalueista, päiväkotien tai aurinkovoimaloiden rakentamisesta, perustuen väestön tarpeisiin ja alueen kehityssuunnitelmiin. Tällaiset päätökset heijastuvat usein tarveselvityksissä, (hanke)suunnitelmien käynnistämispäätöksissä sekä (yleis-/asema-) kaavaehdotuksissa, joilla pyritään mahdollistamaan asuinalueiden kehittäminen tai uusien palvelujen tuominen alueelle. Esimerkiksi ylemmän tason osayleiskaavat voivat osoittaa tavoitteeksi omakotiasumista tukevien alueiden luomisen tai joukkoliikennettä tukevien infrastruktuurien parantamisen, mikä puolestaan luo perustan tuleville rakennushankkeille. Rakennusliikkeiden kannattaa seurata aktiivisesti kunnanhallituksen kokouksia ja päätöksiä, jotta ne saavat tiedon uusista hankkeista mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Tämä auttaa rakennusliikkeitä valmistautumaan tarjouskilpailuihin ja suunnittelutarpeisiin, jotka uudet kaavamuutokset ja aluekehityssuunnitelmat tuovat tullessaan.

Kuva 1 Tarveselvitys -päätökset kuntien pöytäkirjoissa vuonna 2023. Mukana kaikki Suomen kunnat. Lähde: Datagorilla pöytäkirjavahti 
Kuva 1 Tarveselvitys -päätökset kuntien pöytäkirjoissa vuonna 2023. Mukana kaikki Suomen kunnat. Lähde: Datagorilla pöytäkirjavahti 

Tarveselvitykset ovat yleinen lähtökohta useimmissa kaupunki- ja aluesuunnitteluprosesseissa, joissa päätökset ja hankkeet perustuvat alueen asukkaiden, yhteisöjen tai infrastruktuurin tarpeiden tunnistamiseen. Näiden tarpeiden tunnistaminen ohjaa kunnan päätöksentekoa ja määrittelee, mitkä hankkeet ovat prioriteettilistalla korkealla. 

Tarveselvitykseen johtanut tarpeen tunnistaminen voi tapahtua monin eri tavoin: 

  • Asukaspalaute ja osallistuminen: Kunnat voivat saada palautetta suoraan asukkailta tai järjestää kuulemistilaisuuksia, joissa kerätään asukkaiden näkemyksiä ja toiveita alueen kehittämiseen liittyen. 
  • Demografiset muutokset: Väestönkasvu, ikärakenteen muutokset tai muuttoliike voivat luoda uusia tarpeita esimerkiksi koulutus-, terveys- ja asuinpalveluille. 
  • Infrastruktuurin tarpeet: Vanhentunut infrastruktuuri tai alueen taloudellinen kehitys voivat vaatia uudistuksia ja investointeja, jotka edellyttävät kaavoituksen tarkistusta tai uusia hankkeita. 
  • Strategiset ja poliittiset tavoitteet: Kunnat voivat myös asettaa tiettyjä kehitystavoitteita, kuten ympäristöystävällisemmän rakentamisen tai tiiviimmän kaupunkirakenteen, jotka luovat tarpeen uusille kaavahankkeille ja rakennusprojekteille. 

Tässä kontekstissa rakennusliikkeiden ja muiden sidosryhmien on tärkeää ymmärtää, kuinka nämä tarpeet muuttuvat päätöksiksi ja konkreettisiksi toimenpiteiksi, jotta ne voivat ennakoida mahdollisuuksia ja haasteita. Tämän vuoksi tarpeen tunnistamisen ymmärtäminen on keskeistä kaikille, jotka ovat mukana alueen kehityksessä ja kaavoituksessa. 

Avainsanat: 

  • ”Tarveselvitykset” – Avainsana päätöksille, joissa arvioidaan eri alueiden palveluiden kysyntää ja tarpeiden muutoksia. 
  • ”Kunnan kehityssuunnitelma / yleissuunnitelma” – Avainsana strategisille suunnitelmille ja pitkän aikavälin tavoitteille kunnassa. 
  • ”Asukaskuuleminen” – Keskustelut ja palautteet, jotka tulevat esille asukkaiden kuulemisprosesseissa. Liittyy myös hankkeiden hyvin varhaisen vaiheen toimenpiteisiin. 
  • ”Palveluverkon kehittäminen” – Avainsana, joka liittyy kunnan palveluiden, kuten koulutus- ja terveyspalveluiden, kehittämiseen. 
  • ” Strateginen suunnittelu ja maankäyttösuunnitelmat” – Suunnitelmat, jotka koskevat maankäytön muutoksia ja niiden hyväksymistä sekä kunnan strategiset päätökset ja suunnittelut. 

2. Julkisten rakennushankkeiden alustava suunnittelu ja selvitykset 

Kun hanke on hyväksytty, siirrytään alustavaan suunnitteluun ja erilaisiin selvityksiin. Tässä vaiheessa tehdään ympäristövaikutusten arviointeja (YVA), teknisiä selvityksiä, liikenneselvityksiä sekä muita tarvittavia tutkimuksia, jotka kaikki ovat keskeisiä prosesseja hankkeen vaikutusten ymmärtämiseksi. YVA:ssa arvioidaan esimerkiksi mahdollisia vaikutuksia luontoon, melutasoihin ja vesistöihin, ja se antaa tärkeää tietoa kaikille sidosryhmille. Rakennusliikkeiden on hyödyllistä seurata näitä prosesseja, jotta ne ymmärtävät hankkeen vaatimukset ja voivat valmistautua tuleviin tarjouskilpailuihin. Lisäksi nämä vaiheet tarjoavat varhaisen vaiheen tietoa tulevista hankkeista. 

Kuva 2 YVA -päätökset kuntien pöytäkirjoissa vuonna 2023. Mukana kaikki Suomen kunnat. Lähde: Datagorilla pöytäkirjavahti 
Kuva 2 YVA -päätökset kuntien pöytäkirjoissa vuonna 2023. Mukana kaikki Suomen kunnat. Lähde: Datagorilla pöytäkirjavahti 

Avainsanat, jotka ovat hyödyllisiä tässä vaiheessa ja auttavat seuraamaan prosessin kehitystä: 

  • ”Ympäristövaikutusten arviointi” (YVA) – Selvittää rakennushankkeen potentiaaliset ympäristövaikutukset, auttaen välttämään ympäristöllisiä riskejä. 
  • ”Tekninen selvitys” – Antaa tietoa rakennusprojektin teknisistä vaatimuksista ja resursseista, tukee tehokasta suunnittelua. 
  • ”Liikenneselvitys” – Tarjoaa tietoa alueen liikenneolosuhteista ja infrastruktuurin tarpeista. 
  • ”Lausuntokierros” – Mahdollistaa sidosryhmien palautteen keräämisen, mikä parantaa hankkeen suunnittelua. 

Näiden avainsanojen avulla rakennusliikkeet ja muut toimijat voivat pysyä ajan tasalla projektin edistymisestä ja vaatimuksista, mikä on ensiarvoisen tärkeää tulevia tarjouskilpailuja ja hankkeen toteutusta ajatellen. 

3. Julkisten rakennushankkeen kaavaehdotuksen laatiminen ja nähtäville asettaminen

Kolmas vaihe on kaavaehdotuksen valmistelu ja sen julkiseksi ja nähtäville asettaminen. Tässä prosessissa kunnat laativat yksityiskohtaisen suunnitelman tulevasta maankäytöstä, johon kuuluu usein tiivistä vuorovaikutusta sidosryhmien kanssa lausuntopyyntöjen ja palautteen muodossa. Tämän vaiheen aikana kunnat julkaisevat kaavaehdotuksen, joka sisältää kaavakartat, selostukset ja muut relevantit asiakirjat, antaen rakennusliikkeille ja muille osapuolille mahdollisuuden tarkastella suunnitelmia ja esittää mielipiteensä tai huolensa. Rakennusliikkeiden kannattaa tutustua kaavaehdotuksiin huolellisesti ja tarvittaessa antaa oma panoksensa prosessiin, mikä voi vaikuttaa lopullisen kaavan sisältöön ja siten myös tuleviin rakennusmahdollisuuksiin. Aktiivinen osallistuminen kaavoitusprosessiin varmistaa, että rakennusliikkeiden näkemykset otetaan huomioon ja ne voivat vaikuttaa hankkeen suunnitteluun jo varhaisessa vaiheessa. 

Kuva 3 Kaavaehdotus -päätökset kuntien pöytäkirjoissa vuonna 2023. Mukana kaikki Suomen kunnat. Lähde: Datagorilla pöytäkirjavahti 
Kuva 3 Kaavaehdotus -päätökset kuntien pöytäkirjoissa vuonna 2023. Mukana kaikki Suomen kunnat. Lähde: Datagorilla pöytäkirjavahti 

Tässä vaiheessa hyödylliset avainsanat rakennusliikkeille voivat olla: 

  • ”Kaavaehdotus valmistelu” – Seuranta kaavaehdotuksen valmistelun vaiheista ja suunnittelukohteista. 
  • ”Nähtäville asettaminen ja kuulemistilaisuudet ” – Tieto siitä, milloin ja missä kaavaehdotus on julkisesti saatavilla sekä julkiset tilaisuudet, joissa kaavaehdotuksen yksityiskohtia esitellään ja keskustellaan 
  • ”Lausuntopyyntö” – Kutsu kunnalta toimijoille antaa lausuntoja kaavaehdotuksesta. 
  • ”Kaavoituspalautteet” – Mahdollisuus antaa suoraa palautetta kaavaehdotuksiin. 
  • ”Muutosprosessi” – Tieto siitä, miten ja missä vaiheessa kaavaehdotuksia voidaan vielä muuttaa ennen lopullista hyväksymistä. 
  • ”Sidosryhmäkonsultaatio” – Prosessit, joissa eri sidosryhmien mielipiteitä kootaan ja kuullaan. 
  • ”Kaavaselostus” – Yksityiskohtainen dokumentti, joka selittää kaavan tarkoitusta ja vaikutuksia. 

Nämä avainsanat ja aktiivinen osallistuminen prosessiin auttavat rakennusliikkeitä pysymään informoituna ja vaikuttamaan aktiivisesti alueen kehitykseen. 

4. Lausuntojen käsittely ja muokkaus 

Saadut lausunnot käsitellään ja niiden perusteella kaavaehdotusta voidaan vielä muokata. Tämä on kriittinen vaihe, jossa rakennusliikkeiden on hyvä olla aktiivisia ja seurata mahdollisia muutoksia kaavassa, jotka voivat vaikuttaa heidän liiketoimintaansa. Lausuntojen käsittely tarjoaa mahdollisuuden tunnistaa ja ratkaista mahdolliset haasteet, kuten ympäristöön, liikenteeseen tai yhteisön tarpeisiin liittyvät huolenaiheet. Tässä vaiheessa rakennusliikkeet voivat vaikuttaa merkittävästi kaavaehdotuksen sisältöön antamalla asiantuntevaa palautetta, ehdottamalla muutoksia tai tukemalla kaavaehdotusta, joka palvelee sekä liiketoiminnallisia että yhteisöllisiä tavoitteita. Aktiivinen osallistuminen varmistaa, että rakennusliikkeiden ääni kuuluu ja että lopullinen kaava tukee kestävää kehitystä ja liiketoiminnan kasvua.

Kuva 4 Kaavalausuntojen käsittely -päätökset kuntien pöytäkirjoissa vuonna 2023. Mukana kaikki Suomen kunnat. Lähde: Datagorilla pöytäkirjavahti 
Kuva 4 Kaavalausuntojen käsittely -päätökset kuntien pöytäkirjoissa vuonna 2023. Mukana kaikki Suomen kunnat. Lähde: Datagorilla pöytäkirjavahti 

Jotta kaavaehdotusten lausuntojen käsittely ja kaavan muokkaus voivat tapahtua mahdollisimman tehokkaasti, rakennusliikkeiden on hyödyllistä ymmärtää ja hyödyntää seuraavia avainsanoja: 

  • ”Lausuntojen käsittely” – Tärkeää ymmärtää eri sidosryhmien näkemykset ja huolenaiheet. 
  • ”Kaavamuutokset” – Seurata kaavaan tehtyjä muutoksia vastauksena saatuun palautteeseen. 
  • ”Asukaspalaute” – Asukkaiden näkemykset ovat arvokkaita kaavan kehittämisessä. 
  • ”Viranomaiskommentit” – Viranomaisten lausunnot voivat sisältää kriittisiä huomioita kaavasta. 
  • ”Kaavan tarkistus” – Kaavan tarkistaminen lausuntojen perusteella on keskeistä ennen lopullista hyväksymistä. 
  • ”Kaavaselostuksen päivitys” – Päivitetään kaavaselostus vastaamaan saatuja lausuntoja ja tehtyjä muutoksia. 

Käyttämällä näitä avainsanoja ja ymmärtämällä niiden merkityksen, rakennusliikkeet voivat aktiivisesti osallistua kaavoitusprosessiin ja varmistaa, että lopputulos palvelee niin liiketoiminnallisia kuin ympäristöllisiäkin tarpeita. 

5. Kaavan hyväksyminen 

Viimeisessä vaiheessa kaava hyväksytään kunnanvaltuustossa tai muussa päätöksenteon elimessä. Tämän päätöksen jälkeen kaava on voimassa ja hanke voi edetä kilpailutusvaiheeseen. Tässä vaiheessa on kriittistä, että rakennusliikkeet seuraavat tarkasti kaavan hyväksymisprosessia ja valmistautuvat etukäteen kaavan mukaisiin hankkeisiin. Rakennusliikkeiden on tärkeää ymmärtää kaavan lopulliset määräykset ja olla valmiita aloittamaan rakennusprojektit nopeasti hyväksynnän jälkeen, mikä voi antaa merkittävän kilpailuedun. Kaavan hyväksyminen on usein myös signaali sijoittajille ja muille markkinaosapuolille siitä, että alue on kehittymässä ja valmis uusille investoinneille.

Kuva 5 Kaavan hyväksyminen -päätökset kuntien pöytäkirjoissa vuonna 2023. Mukana kaikki Suomen kunnat. Lähde: Datagorilla pöytäkirjavahti 
Kuva 5 Kaavan hyväksyminen -päätökset kuntien pöytäkirjoissa vuonna 2023. Mukana kaikki Suomen kunnat. Lähde: Datagorilla pöytäkirjavahti 

Jotta rakennusliikkeet voivat tehokkaasti reagoida tässä vaiheessa, hyödyllisiä avainsanoja ovat: 

  1. ”Kaavan hyväksyntä” – Kaavan hyväksymisen virallinen vahvistus. 
  1. ”Rakennusluvat” – Prosessi, jossa haetaan luvat tuleville rakennusprojekteille. 
  1. ”Markkinareaktio” – Markkinoiden reaktiot kaavan hyväksymiseen, joka voi vaikuttaa kiinteistöjen arvoihin ja investointi-ilmiöihin. 
  1. ”Infrastruktuurin kehittäminen” – Alueen tarvitsemien infrastruktuurihankkeiden käynnistyminen kaavan hyväksymisen myötä. 
  1. ”Hankkeen käynnistäminen” – Hankekehitysprosessien käynnistäminen kaavan hyväksynnän jälkeen. 

Nämä avainsanat auttavat rakennusliikkeitä pysymään ajan tasalla kaavan hyväksymisprosessista ja maksimoimaan mahdollisuudet, jotka avautuvat heti, kun kaava on virallisesti voimassa. Tämä strateginen lähestymistapa varmistaa, että yritykset ovat valmiita hyödyntämään uusia liiketoimintamahdollisuuksia heti, kun ne avautuvat. 

Hanki varhainen tieto tulevista julkisista rakennushankkeista Datagorillan Pöytäkirjavahti-palvelun avulla!

Haluatko varhaisen tiedon tulevista rakennushankkeista? Datagorillan Pöytäkirjavahti-palvelu tarjoaa juuri sitä! Pöytäkirjavahti-palvelumme tarjoaa reaaliaikaista tietoa julkisen sektorin päätöksistä, kuten kaavoituksesta ja hankesuunnitelmista, jotta voit ennakoida tulevat rakennushankkeet ja valmistautua niihin ajoissa.

Ota yhteyttä meihin ja pyydä tarjous tai esittely palvelustamme. Älä jää jälkeen kilpailijoistasi – varmista, että olet askeleen edellä tulevien rakennushankkeiden suunnittelussa ja toteutuksessa!